This is Info-Poland's cache of http://www.bunkier.com.pl/index.php?section=wystawy&sub=archiwum&more=18. It's the snapshot that we took of the page when we last activated our link to it. The page may have changed since that time or the link to it may be broken.


Strona główna
 wystawy  k.b.s.  net_galeria  teksty.bunkier.com.pl
 o_bunkrze  księgarnia  edukacja  press_room
 sponsorzy i patroni medialni  kontakt  mapa serwisu
szukaj kategorie
newsletter subskrypcja pełny ekran fullscreen English
 wystawy
 program
 artyści
 archiwum
 przyszłość
wystawy - archiwum


otwarcie: 7 listopada 2003 zamknięcie: 12 grudnia 2003

Tomasz Ciecierski // Pakt z malarstwem

  • Wernisaż: piątek, 7 listopada 2003, godz. 18.00
  • Wystawa otwarta od 8 listopada 2003 do 12 grudnia 2003, w godz. 11.00 – 18.00, we wszystkie dni tygodnia z wyjątkiem poniedziałków
  • Dyskusja: 28 listopada 2003 o godzinie 18.30, udział wezmą: Tomasz Ciecierski, Maria Anna Potocka, Bożena Czubak
  • Kurator: Maria Anna Potocka
  • Koordynacja: Renata Zawartka


    BUNKIER SZTUKI prezentuje wystawę prac Tomasza Ciecierskiego, jednego z najwybitniejszych artystów średniego pokolenia, która jest szczególnym przypadkiem retrospektywy. Wybór, jakiego dokonała kuratorka, jest intrygujący, choć początkowo może wydać się ryzykowny. Z bogatego dorobku artysty, tworzącego od początku lat 70., kuratorka wybrała prace wczesne i zestawiła je z obrazami powstającymi na przestrzeni ostatnich trzech lat. Stwarza to widzowi okazję do wyśledzenia tych spośród motywów obecnych w jego pierwszych obrazach, które, jak mówi sam Ciecierski powróciły po latach w zmienionych okolicznościach nie tylko artystycznych. Jednym z takich powracających motywów jest kolor, barwa farby wypełniającej kolejne zlewy i wieczka słoików. Poszukiwania kolorystyczne, obrazy jako palety, stają się metaforą warsztatu artysty. Podobne dociekania towarzyszą najnowszej pracy, na którą składają się zdjęcia zlewów wypełnionych wodą zabarwioną aktualnie używaną farbą, całość kompozycji przypomina pudełeczka z akwarelami. Takie poszukiwania parakonceptualne zajmowały artystę w latach 70., to wtedy narodziła się współpraca między Ciecierskim-teoretykiem badającym możliwości malarstwa w epoce negującej malarstwo i Ciecierskim-malarzem, który w tej epoce tworzy. Jak pisze kuratorka wystawy: W tym teamie produkującym przedmioty malarskie jest wyraźna różnica świadomości. Malarz wydaje się być zatrudniony przez teoretyka i nie do końca świadomy celów, do których jego obrazki będą wykorzystane. Teoretyk każe [...] Malarz jest posłuszny. To prawda, że teoretyk obchodzi się z nim dobrze i ustawia wszystkie wymagania poniżej granicy stresu. Dzięki temu malarz cały czas jest wolny, radosny, nie boi się własnego gestu i ufa intuicjom kompozycyjnym. Malarz nie ma problemów. [...] Teoretyk wychował sobie doskonałe urządzenie do wytwarzania perfekcyjnych próbek eksperymentalnych. Sam ma dużo więcej problemów, chociażby z racji tego, że działa bardziej świadomie, że szuka jakiejś wiedzy, a nie tylko przeżycia. Ale Ciecierski nie tylko teoretyzuje
    i maluje, ale przede wszystkim poszukuje emocji. Jak sam mówi: Po to, żeby powstał dobry obraz, trzeba być podekscytowanym. Jeżeli się nie jest naprawdę podekscytowanym, to należy wrócić do myślenia. Robisz coś, co jest twoim zdaniem inne, nowe, tu nie może być malowania na pamięć, robisz kolejny krok w swoich poszukiwaniach. I to jest cholernie podniecające. W pewnym sensie wyzwalające.
    Wystawa pokazuje jednak nie tylko powrót artysty do motywów sprzed lat, ale jest przede wszystkim opowieścią o twórczości balansującej pomiędzy szybkim zapisem rysunkowym, a wymagającym większej ilości czasu i skupienia malarstwem olejnym. Na przestrzeni wielu lat obie te techniki krzyżowały się w pracach Ciecierskiego oddziałując na siebie i wzajemnie się uzupełniając. W latach 70. w jego twórczości ważne miejsce zajmował rysunek, aż do momentu, w którym artysta odkrył, że obraz może być kolorowym szkicem na solidnej podstawie. Niebagatelną rolę w tej przemianie odegrał format, ponieważ Ciecierski szukał wówczas dla siebie większych powierzchni malarskich. Jego prace, mimo że należące do malarstwa, nie zawsze pozostają wierne ortodoksyjnej dwuwymiarowej formule. Artysta w ramach jednej pracy zestawia ze sobą kilka obrazów, co nie tylko mnoży możliwości odczytań, ale powoduje, że praca taka zyskuje trzeci wymiar. Trójwymiarowość jego prac nie jest iluzją, jest namacalna, realnie istniejąca. Obrazy pęcznieją, skłaniając do wielogodzinnych medytacji. Większość z jego malarskich opowieści przemawia językiem abstrakcji, koloru, zdarzają się jednak pośród nich, niczym przecinki lub kropki, realistyczne pejzaże. Ciecierski wykonuje też zdjęcia, które są autonomicznymi pracami lub służą jako uzupełnienie obrazów. Jak pisze kuratorka, Wykonując fotografie w swojej pracowni, Tomasz Ciecierski "sprząta" po malarzu; myje pędzle, zbiera zużyte tubki i nakrętki – odkrywa malarstwo w pomalarskim brudzie. Przy użyciu aparatu fotograficznego śledzi po kątach malarskie pozostałości, dokumentuje je, a fotografie multiplikuje, powiększa lub zestawia w wielkie zespoły. To co było brudem, bałaganem, malarską entropią zostaje odzyskane na rzecz malarstwa. Ten malarski recykling jest głęboko zaskakującą, a zarazem niezwykle lekką refleksją o malarstwie.

    Wystawie towarzyszyć będzie spotkanie z artystą (28 listopada), Bożeną Czubak i Anną Marią Potocką, poświęcone roli malarstwa we współczesnej sztuce. Temat ten, szeroko dyskutowany między innymi podczas tegorocznego Biennale w Wenecji (osobna wystawa malarstwa), jest przedmiotem licznych refleksji i sporów.
    Sam Ciecierski w sporze o wartość i przyszłość malarstwa nie godzi się na ortodoksję, ze względu na zainteresowanie emocjami, które przekazuje dane dzieło sztuki w mniejszym stopniu obchodzi go technika, dzięki której artysta osiągnął zamierzony efekt.

    Z okazji wystawy został wydany katalog monograficzny, zawierający eseje Marii Anny Potockiej, Bożeny Czubak, a także wywiad z Tomaszem Ciecierskim.

    Tomasz Ciecierski (ur. 1945 w Krakowie) - studiował w ASP w Warszawie, w pracowni K. Łady-Studnickiej; dyplom otrzymał w 1971. W 1981 i 1983 przebywał jako stypendysta w Stedelijk Museum w Amsterdamie, a w latach 1990-1991 w Musée d’art contemporain w Nîmes. Wielokrotnie wystawiał swoje prace w kraju i zagranicą. Związany był z Galerią Foksal. Brał udział w ważnych międzynarodowych pokazach sztuki: na Biennale w Sao Paulo (1987) oraz Documenta w Kassel (1992). Artystę bardziej interesuje proces tworzenia niż sama sztuka. W latach 1975-1976 namalował serię zatytułowaną Obrazy alogiczne. Obrazy te na części płótna przedstawiają niemal fotograficznie pejzaż, natomiast pozostała część kompozycji zapełniona zostaje abstrakcyjnymi, "alogicznymi" znakami. W latach 80. i 90. powstaje szereg prac łączących szkicowy rysunek z konkretną malarską formą. Artysta stosuje również wywodzący się z surrealizmu zabieg ukazywania obrazu w obrazie (seria Déjà vu), 1986-1987). Malarstwo Ciecierskiego można umieścić w nurcie refleksji sztuki nad samą sobą, nad jej wewnętrznymi rozwarstwieniami i skomplikowanymi relacjami z realną rzeczywistością.
    (nota opracowana na podstawie Słownika Malarzy Polskich, Warszawa 2001)

    Patrz także:
    nota biograficzna Tomasza Ciecierskiego
    wywiad z Tomaszem Ciecierskim

    Patroni medialni wystawy
    Dziennik Polski, Radio Kraków Małopolska, TVP 3 Kraków, Portal Onet.pl

  • Gorąca noc, 1978, olej, płótno


    Bez tytułu, 1976, olej, płótno


    Bez tytułu, 2003, olej, płótno


    + seledyn + błękit balsamiczny = róż anielski, 1976, farba wodna, kredka, papier


    Farby; duży, mały pędzel, 1978, kredka, papier


    Bez tytułu, fragment, 2002


    Podyskutuj o tym
    Nowy wątek




    BUNKIER SZTUKI pl. Szczepański 3a, 31-011 Kraków, tel.: (+48/12) 422 40 21, 422 10 52 fax: (+48/12) 422 83 03 bunkier@bunkier.com.pl
    © 2003 Galeria BUNKIER SZTUKI, Kraków